برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سلامت

علت زنگ زدن گوش چیست؟  

منبع
مجله پزشکي دکتر سلام
بروزرسانی
علت زنگ زدن گوش چیست؟  

مجله پزشکي دکتر سلام/وزوز گوش اصطلاح پزشکي براي صداي زنگ يا وزوز در گوش است. بيشتر افراد وزوز گوش را “زنگ زدن در گوش” مي نامند. با اين حال، ممکن است چيزي غير از زنگ زدن را نيز بشنويد.
 

اگر با وزوز گوش دست و پنجه نرم مي کنيد ممکن است بشنويد:
غرش
وزوز

سوت زدن
فش فش کردن
اگرچه صداهايي را در گوش خود مي شنويد که هيچ منبع صوتي خارجي وجود ندارد به اين معني چيزي نزديک به سر وجود ندارد که صداهايي را که مي شنويد ايجاد کند به همين دليل برخي اوقات صداهاي وزوز گوش به اصوات فانتوم معروف مي شوند. وزوز گوش نااميد کننده و آزاردهنده است برخي اوقات صداهايي که مي شنويد در شنيدن صداهاي واقعي اطراف تداخل ايجاد مي کنند. علاوه براين، وزوز گوش مي تواند همراه با افسردگي، اضطراب و استرس رخ دهد. وزوز گوش ممکن است در يک يا هر دو گوش رخ دهد. افراد در هر سني ممکن است دچار وزوز گوش شوند، اما اين عارضه بيشتر در بزرگسالان مسن مشاهده مي شود. وزوز گوش مي تواند عيني يا ذهني باشد وزوز گوش عيني به اين معني که هم شما و هم افراد ديگر صداهاي خاصي را در گوش خود بشنويد. اين امر به طور معمول به دليل رگ هاي خوني غيرطبيعي در گوش و اطراف آن است. هنگامي که قلب مي تپد شما و ديگران صداي ضربان مشخصي را مي شنويد. وزوز گوش عيني نادر است. وزوز گوش ذهني بسيار شايع تر است فقط صداي غرش، زنگ و ساير صداهاي وزوز گوش ذهني را مي شنويد.

چه چيزي باعث وزوز گوش مي شود؟
آسيب به گوش مياني يا داخلي علت شايع وزوز گوش است. گوش مياني امواج صوتي را برمي دارد و هدايت آنها باعث انتقال تکانه هاي الکتريکي به مغز توسط گوش داخلي مي شود. فقط پس از اينکه مغز اين سيگنال ها را پذيرفت و آنها را به صدا تبديل کرد مي توانيد آنها را بشنويد. برخي اوقات گوش داخلي آسيب مي بيند و نحوه پردازش صدا در مغز تغيير مي يابد. آسيب به لاله گوش يا استخوان هاي ريز گوش مياني نيز مي تواند در هدايت صحيح صدا اختلال ايجاد کند. تومورهاي گوش يا عصب شنوايي نيز باعث زنگ زدن در گوش مي شوند. قرار گرفتن در معرض صداهاي بسيار بلند به طور منظم در برخي افراد وزوز گوش ايجاد مي کند. افرادي که از اره برقي يا ساير تجهيزات سنگين استفاده مي کنند بيشتر دچار وزوز گوش مي شوند. گوش دادن به موسيقي با صداي بلند از طريق هندزفري يا حضور در يک کنسرت نيز علائم موقت وزوز گوش را ايجاد مي کند، همچنين استفاده از دارو در برخي افراد باعث وزوز گوش و آسيب شنوايي مي شود که سميت اتوت ناميده مي شود. داروهايي که باعث وزوز گوش مي شوند عبارتند از:
دوزهاي بسيار زياد آسپرين مانند مصرف بيش از 12 دوز به صورت روزانه براي يک دوره طولاني
حلقه داروهاي ادرار آور مانند بومتانيد
داروهاي ضدمالاريا مانند کلروکين
آنتي بيوتيک هاي خاصي مانند اريترومايسين و جنتامايسين
برخي از داروهاي ضدسرطان مانند وينکريستين
ساير شرايط پزشکي که در گوش صداي زنگ ايجاد مي کند عبارتند از:

کاهش شنوايي مربوط به سن
اسپاسم عضلاني در گوش مياني
بيماري منير، يک بيماري گوش داخلي که بر شنوايي و تعادل تاثير مي گذارد
فشار خون بالا
کلسترول بالا
صدمات سر و گردن
اختلالات مفصل فکي گيجگاهي که باعث درد مزمن در فک و سر نيز مي شود
تجمع بيش از حد جرم گوش که راه شنيدن را تغيير مي دهد

وزوز گوش چگونه تشخيص داده مي شود؟
پزشک ضمن معاينه گوش ها آزمايش شنوايي را براي تشخيص وزوز گوش تجويز مي کند. در سنجش شنوايي صداها از طريق مجموعه اي از هدفون ها به يک گوش منتقل مي شود. با شنيدن هر صدا با بلند کردن دست يا حرکتي مشابه به طور واضح نسبت به آن صدا پاسخ مي دهيد. پزشک علت وزوز گوش را با مقايسه آنچه مي توانيد بشنويد و عواملي مانند سن و جنسيت تشخيص مي دهد، همچنين پزشک ممکن است آزمايش هاي تصويربرداري مانند اسکن سي تي يا ام آر آي استفاده کند تا دليل تغيير شکل يا آسيب به گوش ها مشخص شود. اشعه ايکس با فيلم ساده و معمولي هميشه تومورها، اختلالات رگ هاي خوني يا ساير ناهنجاري هايي را که مي تواند بر شنوايي تاثير بگذارد را نشان نمي دهد.

گزينه هاي درمان وزوز گوش چيست؟
پزشک هرگونه بيماري زمينه اي پزشکي را که باعث وزوز گوش مي شود را درمان مي کند. پزشک هرگونه ناهنجاري عروق خوني را برطرف کرده و هرگونه جرم اضافي گوش را خارج مي کند. اگر داروها به وزوز گوش کمک مي کنند پزشک ممکن است با تغيير نسخه شنوايي طبيعي را برگرداند.



دارودرماني
دارو درماني صداهايي را که در گوش مي شنويد کاهش مي دهد. داروهاي ضدافسردگي هاي سه حلقه اي و ضداضطراب از جمله زاناکس، آمي تريپتيلين و نورتريپتيلين در برخي موارد صداهاي مزاحم گوش را کاهش مي دهند. با اين حال، همه به دارو درماني پاسخ نمي دهند و عوارض جانبي آن مي تواند آزار دهنده باشد. عوارض جانبي داروهايي که براي درمان وزوز گوش استفاده مي شود شامل موارد زير است:
حالت تهوع
خستگي
يبوست
تاري ديد
در موارد نادر اين داروها مشکلات قلبي ايجاد مي کنند

درمان هاي خانگي
دستگاه هاي سرکوب کننده صدا مي توانند با ايجاد صداهاي آرامش بخشي براي پوشاندن صداي گوش به زنگ زدن، وزوز يا غرش کمک کنند، همچنين مي توان يک وسيله شبيه سمعک را امتحان کنيد که داخل گوش مي شود.

تغيير سبک زندگي
با کاهش و مديريت استرس مي توان گام هايي براي مديريت وزوز گوش برداشت. استرس وزوز گوش ايجاد نمي کند، اما باعث تشديد آن مي شود. براي کاهش استرس در زندگي به يک سرگرمي بپردازيد يا با يک دوست معتمد يا يکي از اعضاي خانواده خود صحبت کنيد، همچنين بايد از قرار گرفتن در معرض صداهاي بلند خودداري کنيد تا از شدت وزوز گوش خود بکاهيد.

سمعک
سمعک براي برخي از افراد مبتلا به وزوز گوش مفيد است. تقويت صدا مي تواند به افرادي که به دليل وزوز گوش خود در شنيدن صداهاي طبيعي مشکل دارند کمک کند.

کاشت حلزون گوش
کاشت حلزون براي بازيابي شنوايي از دست رفته نيز موثر است. کاشت حلزون شنوايي دستگاهي است که به مغز اجازه مي دهد تا قسمت آسيب ديده گوش را دور بزند تا به فرد در شنيدن بهتر کمک کند. ميکروفوني که درست بالاي گوش کاشته شده است با يک مجموعه الکترود وارد گوش داخلي مي شود. کاشت، عصب شنوايي را به سيگنال هاي مورد نياز براي پردازش صدا مي فرستد. در کاشت حلزون از تحريک الکتريکي استفاده مي شود تا به مغز در تفسير درست صداها کمک کند.


چگونه مي توان از وزوز گوش جلوگيري کرد؟
براي جلوگيري از وزوز گوش از گوش هاي خود در برابر صداهاي بلند محافظت کنيد. سطح صداي تلويزيون، راديو و پخش کننده موسيقي شخصي خود را کاملا زير نظر داشته باشيد. محافظت از گوش را در مقابل صداهاي بالاتر از 85 دسي بل در نظر داشته باشد که اين ميزان مربوط به صداي متوسط ترافيک شديد است. گوش خود را در برابر صداي بلند موسيقي يا سر و صدا ناشي از ساخت و ساز محافظت کنيد، بنابراين از وسايل مناسب براي پوشاندن گوش استفاده کنيد، همچنين بايد از مصرف داروهايي که ممکن است باعث تشديد علائم وزوز گوش شود خودداري کنيد و براي شنيدن بهتر به سرعت مشکلات احتمالي در ساختار گوش داخلي و مياني خود را با کمک پزشک برطرف کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره